my imam my everything

my imam my everything
lead me to jannah love

Thursday, March 23, 2017

Macamana Allah atur jodoh aku.

Since aku dah duduk sini , ramai jugak lah yang lost contact. No malaysia da tukar no brunei. tak wat kenduri sana tuptup dah nikah sini...aku jemput eh..cume kesian jauh mahal nk terbang tak semua boleh hadir.. n mostly frequent question yang aku dapat macamana aku leh kenal suami aku ni. N mula la diorang wat drama sendiri. ohh laki kau beli ayam goreng eh kat sugar bun (tempat keje lame aku) tuh pastuh korang bercinta kat kaunter. haha macam2 la. terlanggar bahu kt supermarketlah. cinta internet lah. Nope. semua salah. 

so hari ni biarlah aku recordkan cerita kami di sini. semoga hubungan kami di rahmati allah. sayang hingga ke syurga pastu leh jumpa abah sana kan. hehe ;') . so everything happen masa nov 2015. masa tu aku dah kerja sini dalam 5 bulan lah. Serius lah duduk as perantau kat sini is not easy. Mmg kau dapat gaji happy. tp masa dengan family kau takde. orng lain kenduri saudara cousim aku kwen berapa ramai aku tak pergi... emosi kau. duduk hostel sorang2 . n kau ada boyfren tp kau bercinte jarak jauh yang tak tau kesudahan. By the way that time. relationshit aku dengan ex makin teruk coz aku tanya dia whats next. ye lah. aku dah abis diploma. dah habis degree, dah boleh bayar ptptn . nk tggu ape lagi. nk tggu aku mereput kt brunei ni? ehehe 3 hari aku bg masa fikir. tak de jawapan. diam. masa tu pulak bgai menanti sesuatu yang tak kunjung tiba. aku nekad move on. thats it. cukuplah main2 nih. 

dalam dua hari lepas tuh. mama telefon aku. oh masa tuh mama miss J lagi. hehe eh bukan J la. B . balu. mama waaa anis. baru keje sana dah ada orang brunei tanye2. Whattt... seriusly. rupanya dalam group whatsapp keluarga arwah abah, pak uda aku ni ada ckp ada orang brunei nk kenal ngan anis. semua orng dah setuju, tinggal anis je fikir. apehal ni woi. Siap pak uda promote. orang ni bujang, kerja pegawai ugama tahfiz umuq 30 konon. hehehe ada gambar plak tuh. habis semua sepupu pak cik mak cik aku dlm group tu eksited...waaaa anisss... apelagi... masalah nya,. aku takde dalam group tuh wehhh. Kalau kau tak ke cuak .. orang suruh2 macam tuh. 

by the way lupa nk cerita. 1 bulan sebelum tuh. aku mimpi kena patuk ular hitam. gemok pulak tuh! haha aku bg tau mama dalam mimpi tu aku nampak banyak ular bergantung kat pokok. ada ular tu tido. ada ular tgk je. Masa tu ada ex boyfren aku tp dia cuma tolong lepas kan satu ular yang lilit tangan aku. tp lepas lalu bawah satu pokok  ni. ular gemok tu gigit belakang leher aku. terjaga lah aku alarm subuh. Masa tuh aku cerita kat staff indonesia aku. dia kata tak lama ada orang nk minang tuh. aku ingat ex aku tu lah , tu lah aku provok dia whats next. Rupanya . mamat brunei yang nk minang. ahahhahhaaha well aku tak delah percaya sangat mimpi2 ni. kebetulan je. ape yang terjadi tu seiring dengan ape orang ckap. 

Nak di jadikan cerita. Pak uda whatsapp aku. kenalkan pegawai ugama tu kat aku. dia suruh aku kenal2 dulu. mana tau ada jodoh. aku just minta fb je lah. nk tgk dulu dia yang mana. 

jap jap. sebelum tuh aku nk cerita mimpi istikharah aku. Masa sebelum aku kenal dengan ex aku tu. aku ada 3 pilihan masa tu yang baru nk approach lah. ye lah orang dah sem akhir degree mmg hot sikit kan. so aku gugel n follow step macamana nk wat solat istikharah. yelah masa tuh alam gedik nk ke alam dewasa ni semua solat nk cube lagi2 bab jodoh ni. haha. dlm mimpi tuh ketiga2 pilihan aku takde pun muncul dalam mimpi aku. yang ada . sorang lelaki gemuk. putih , aku tak kenal pun lelaki tuh, pakai kopiah. tgh makan dekat somewhere macam kenduri kawen lah koz nampak khemah2. aku pandang dia. dia pandang aku. tak senyum tak apa. tp pandangan tuh deep. yang aku perasan kening dia unik. so tak jadi lah aku dengan 3 3 pilihan tuh.ingatkan  jadi dengan ex tuh. tp rupanya bukan jugak. 

ok sambung balik. Pak uda pun  bg lah aku gambar pegawai ugama brunei tuh . Ya allah,. sama wei. dia tgh mkan kat kenduri. senyum. pakai kupiah putih. baju kuning .kat kenduri kawen khemah hijau muda. gila. terkejot aku. masa tuh aku ingat2 lupa eh macam pernah nampak lah. kening dia. unik. wooooooo. 

so aku pun pk banyak kali nak approach ke idok. dlm gmbar tu tak tahu dia pale botak. hahaha . Masa tu aku pk macam2. Lagi satu. aku cm tak yakin. yeke tak pak uda ni, mamat tu tak approach aku pun. msg tak whatsapp tak. aku add dia kat fb pun dia tak approve. eleh macam lah aku nk sgt kat dia. haha dah la time tu abg wat profile pic dia tgh pegi mancing. dengan pale botak nye . badan besar lagi. aku pk lau aku kawen ngan dia. macam mana aku nk angkat dia kalau sakit. aku faham ke bahasa dia. tp aku beranikan diri aku pm dia dulu. (ahh malunye, asal aku dulu???haa sebab aku curios sgt betul ke pak uda promote tu.  

aku ckp assalamualaikum abang ben . saya anis , anak buah pak uda .,azhar. ni no brunei anis bla bla bla. kalau free whatsapp anis. hari ni anis g miri dengan company. 

kau tau nape aku pggil dia abang ben? sebab nama fb dia Ben Nokman . mana lah aku tau nama dia ikram bin Nokman. aku sebuk duk paggil dia ben je hahhaa.

dia tanya 'seriusly anis tak tahu nama abg siapa. '

hahahaha bile pk pk balik. kelaka gile. n then bermula lah kenal kenalan. tp macam suam2 kuku je. kadang whatsapp kadang tak . bile boring je cari. kadang tu lame jugak dlam 2 bulan diam. tak contact, aku pun time tuh tak taruh harapan pape lah. cuma ada lah kat tempat kerja aku tu orang gosip2 kan aku ngn orang sugar bun, alaaa kan aku ckp bnyak ular dlm mimpi aku tuh kan. hahahaha 

pertama kali jumpa abang. CERITA PEDAL AYAM & KANGKUNG

DAh 2 minggu aku rancak whatsapp2 dengan abang. kadang saling bertukar voice msg, aku suruh dia check bacaan ayat alquran aku, yelah kata tahfiz en. haha surah al a'la. dah kawen ni baru dia bgtau dia yakin aku orgnya, sebab bacaan aku baik dan merdu. meleleh dia nangis dengar suara aku. bersyukur allah pertemukan aku dengan dia. abg ni sebenanye takut gile nk jumpe aku. tak konfident, bnyak kali aku ajak dia keluar g makan. 2 kali dia taknak.cis! elehh juai mahai lettew. 
dia kata dia jalan perlahan ... aku ckp lah laaa bukan nye anis suruh berlari. haha masa tuh aku tak tau abg sakit. fizikal dia. tak tau. gambar separuh badan je. hahaha

nk dijadikan cerita, satu hari aku tertinggal pedal ayam dengan kangkung dekat tempat kerja aku pasaraya manggis. padahal aku dah smpai staff house. dah la aku off day esok. aku budget leh masak lah pedal ngan kangkung masak nasi layan movie sampai ke malm. tu je lah cara nk enjoy hidup kat sini. merantau. perkerja warga asing lah katakan. kebetulan dia dekat pasaraya manggis. so abang pun offer lah abg bleh ambil pedal kangkung tuh n hntarkan kat aku kat staff house ni. Berdebar, tp aku setuju. hehehehe malu2 kucing. yelah selama ni aku ajak jumpe asyik tolak je, ni jelah peluangnya. so saat azan magrib berkumandang tuh dengan bju sugar bun nyaa aku  jumpa dia bawah staff house rumah. sekejap je. ambil kangkung ckap thanks. senyum n ckp sorry dah magrib nk cepat naik. hahaha belagak betul.padahal malu. so first date kami kuar dinner mkan restaurant india. Nadj Restaurant. sebb aku teringin sangt nk mkn Roti Telur Bawang. aku rindu kedai mamak malaysia. n kali kedua abg ajak datg rumah dia kenduri katry nk balik new zealand. habis satu keluarga kenal. masa tu maklong abg ..dh risik2 aku. nk tak kat abang ni. hheheh tanya aku ada pakwe ke tak. masa tuh aku mampu senyum je. 


gambar first time date kat Nadj Restaurant. account ig ni dah kena hacked. curi gambar situ je lah.
muka malu2 kucing lagi. hehe 





sampai lah satu hari. masa tu aku handle birthday party kat sugar bun . non stop pg sampai ke malam. ada break 2 jam. Mama msg ckp ada benda penting nk bincang. aku pun call la. mama ckap mama nk kahwin. ni bukan minta izin tau. ni bgtau je. tanpa sedar aku menangis dalam diam.aku tutp telefon aku menangis sepuasnya.  berat hati aku. serta merta aku ingat arwah abah. masa tuh aku terlampau sedih. 2 minggu aku down. aku betul2 sayangkan arwah abah. sampai aku tnya mama nanti kat syurga siapa nk teman abah ma. hubungan aku dan mama agak dingin masa tuh. aku nekad malam tuh aku nk call abg pegawai ugama tuh, dia ketua jabatan bidang kaunseling dan keluarga kat kementerian pertahanan tuh. mmg sesuai sgt lah aku mengadu kat dia. aku ckp aku nk memberontak. 


tp abg jawab aku tak huntung ape pun kalau aku memberontak. jangan jdi anak derhaka. malam tuh kami borak panjang sampai lah abg berjaya buat aku akur dan redha yg dah tersurat jodoh mama buat kali ke dua. tp sejuk aku tak lama. marah aku kian memuncak bila mama call buat kali kedua. dia nk menikah sekian tarikh. aku tak yah balik. anak2 semua tak payah datg tgk mama menikah. anak2 cikpa (ayah tiri ) aku pun tak hadir. diorng menikah di pejabat agama sahaja since dua2 berkahwin untuk kali ke dua. cikpa tu aku kenal da lame. jiran belakang rumah tok., dulu kecik2 aku selalu raya rumah dia. isteri dia pandai masak lontong. isteri dia meninggal 2 tahun lepas abah meninggal. tp aku sedikit marah dan tak setuju bila dia nk kawen ngn mama aku tp tk bg aku dtg. full stop. im so stressed. menganis bgai nk rak. takde mood nk keje. muka aku sembap. sedih.  again aku mengadu 
kat abang. abang cakap. mungkin mama dan cikpa nk jaga hati kami. nnti sedih tgk diaorng menikah. 




so tak disangka. mama dah nk menikah aku d brunei. kerja cm biasa.. dalam tgh abg pujuk2 aku jgn bersedih pasal mama ..... 

abg ckp macm ni.... 


''dah la anis... jgn la sedih lagi.. jum kahwin. " terdiam aku. ape nih. ajak aku kawen macam ajk aku g makan roti canai telur bwang je. dah la tk bercinta tak ape. infacts. masa tu baru dua kali je aku jumpa dia. 

aku juai mahai sikit lah. abg buat lah istikharah dulu. abg yakin ke anis orgnya. 


muka lepas kena lamar haha 




besok nya. hari mama menikah..... aku murung , sedih. kuciwa masih. tp mama dah jadi isteri orang. aku dah dapat ayah baru. 

. abang datang petang tuh pukul 6 ptg.aku breaktime.  bawa dua air starbucks. soy green tea frapucinno feveret aku. kami jumpa kat parking tepi lif .  dalam kereta je sembang.  

tgah minum2 enjoy green tea aku tuh tersangat lah lega nya dapat minum air feveret saat hati berduka cam gituh. abg buka mulut . 

'so anis suruh abg istikharah tuh, maksudnya anis setuju lah ni " .... merah padam. ahh dem! 

 Ye lah kalau anis taknak .. takkan lah anis layan abang  baik cm ni. Checkmate!


Maka bermulah la episod kami. Anis dan tuan Anas. masa tuh pulak tgh hot cerita ISTERI TUAN ANAS . Satu nama baru yng aku cipta untuk dia  . sebab aku tak suka nama ikram tuh. memula. ada krisis dengan ex staff sugar bun nama ikram jugak hehe. 


Sebelum semua orang kencing manis bacer blog aku nih, baik aku stop takat ni je. bersemut dah hp korang tuh. hahaha well i hope everyone is happy with this story today. maka terjawab lah semua persoalan korang kan.  

Anis tak mintak banyak . Doakan anis dan abg bercinta hingga ke syurga. Anis pun doakan anda2 semua yang bace blog ni berbahagia dengan pasangan masing2 hingga ke syurga. btw sebelum terlupa. malam sebelum anis nekad mengadu call kat abang tu. malam tuh anis menangis sungguh2 dalam sujud . anis merayu ya allah kurniakan seseorang untuk mengisi hatiku bagi ku menghadapi kesdihan ini . Tak sangka allah bg abg. jd kesimpulan nya , Allah tu maha mendengar dan maha mengasihani. Minta lah. Nnti Allah bagi. Untuk yang belum bertemu pasngan syurga nya. minta lah doa lah merayu lah, kerana Sesungguhnya Allah maha pemurah, maha penyayang maha mendengar dan mengasihani pada hamba2 nya. 


Assalamualikum semua. Babai. 

 2 jam anis lepak sini cerita kt blog ni pasal entry hari ni
 tp pedehal ada ice kacang strawberry ni . Bersemangat anis berblogging. Lagipun pak ngah eksited nk bace blog anis kena la semngat sikit. heheheheh kan amie. kan fuad. byeeee










No comments:

Post a Comment