my imam my everything

my imam my everything
lead me to jannah love

Friday, March 24, 2017

Siapa Gemuk Air angkat tangan!

Malam ni aku dpt idea nk share tips yang kevin zahri bg masa seminar dalam program jum kurus brunei arituh. It was fun. Hensem betul si kevin tu. haha dah lahh kelaut pulak karang.
 okay. Memula sekali. kau identify dulu kau ni gemuk air ke gemuk lemak. Berdiri depan cermin pastu cube try lompat. kalau kau nampak segala lemak kau bergelombang  macam ombak di lautan. haa gemuk air lah tuh. Air kan sifat dia bergelora macm tuh kan. tapi kalau kau lompat dia bergegar cam acah acah malu tu. gemuk lemak lah tuh. Kalau kau picit pun dia keras semacam. kau ingat kau fit, rupanya lemak tepu. 

Tips lose weight gemuk air. Aku lah tu.

1. Minum banyak air. 
konsep dia simple. air flush air. Keperluan air ni dinamik. cuz dia berubah. according to apebenda yng kau buat. tahap berpeluh macam mana, lagi banyak kau bersenam lg bnyak air kena minum. cuaca panas lg bnyak air. tp aku ambil mudah. kevin pesan kau minum la air smpai kau tgk urin kau jernih. banyak , lawas, puas kau kencing. Even though aja satu lg teknik setiap 25 kg berat kau badan kau perlu 1 liter air. so cam aku masa tuh 119kg , bahagi 25 dalam 4.76 liter sehari. dalam 3 ke 4 botol besar tu sehari , Macamana aku nk telan banyak air. selalunya sebelum minum aku bayangkan aku kat padang pasir panas giler. tuh je air yang ada. best jugak la dapat psycho otak time tu. cer korang try sekali sekala. hehe

2. kurangkan garam 
Lagi banyk kau makin garam. lagi bnyak badan kau simpan air. sebb badan kau takut kau tak cukup air nk balancekan 2 ratio tuh. . dia ingat kau dehydrate. sebb tu waktu bulan puasa laju je berat kau turun menjunam2. pasal badan kau tak makan garam banyak kan. so air pun badan kau tak simpan extra2. thats why berat kau susut. tp once kau enjoy raya kau makan masin2.. rendang kuah kacang pe semua, perasa bnyak tuh terus berganda berat kau . 

3. Excercise. 
ok. kalau di bagi pilihan antara jogging sejam  dan sauna sejam. Mana kau pilih. actually target kau bersenam bukan kire kat banyak mana peluh kau keluar. tp ikut heart rate kau . lagi tinggi heart rate kau naik, automatically jantung akan pump laju darah . kau akan termengah2 dan berpeluh. ,masa ni baru lemak2 kau terkejut macam kena renjatan. Ada tuh aku penah dengar dengar bila kau bersauna effective dia agak slow la compared kau naik trekmil or zumba. Thats why aku kalau g zumba aku suka pilih spot yang tak kena kipas. bio panas. samping tuh aku zumba la sungguh. pakai jam heart rate tu lah.hehe try la buat excercise yang variety kan heart rate kau . macam kejap laju kejap slow. gile cepat kcalorie burn. serius weh. tak tipu. 

4. Kurangkan gula. 
konsep sama mcm garam. setiap 1 gm gram body will need 2-3 ml water. Sama jugak bila sugar intake kau sikit, badan dah takkan simpan air dalam badan kau tuh. berat pun akan turun la bila dah tak banyak air yg di simpan dalam badan. Aku suggest kalau kau nk jugak consume or satisfy kemahuan kau tuh kau kongsi. makan cake buah kongsi. makan coklat kongsi. or ambil gula semula jadi. senang badan nk hadam. tp kalau kau amik gula tiruan cam equal ke kesian buah pinggang kau susah nk hadam. nk process gula tu. kalau dalam skala gula putih gula perang madu , stevia , or equal. yang paling baik ialah madu dengan stevia sebb dia natural.by the way kevin pesan make your journey happy. bila badan kau happy baru dia buat apa kau nak. makan aype kau nk tp kawal portion. 

5. banyak kan fiber/sayur
penah tak dengar berat kau lepas buang air besar tu la berat sebena kau. tp cm ne nk berak banyak2. cerita dia. mmg kau kena makan banyak buah sayur. Dari bentuk najis kau pun kau boleh tau yang kau ni sehat ke tak . Jangan pandang remeh on lawas. Seelok elok nya lawas lah 2 kali sehari. kalau boleh sayur tu pelbagaikan. lagi bnyak kaler sayur tu lagi bgus. tips mudah lawas. selain kau consume bnyak buah syur kau minum air bnyak try ambil minuman kultur macam yogurt yakult vitagen.. other choices kau boleh consume juice detox jus buah2an yang natural . Get some protein makan ayam ikan steam . N kalau tak nak yak jugak try buat senaman squat. Bowel movement pun boleh tolong melawaskan tau. macam abang dia consume sakan jabeen tu pun bantu dia melawaskan jugak.
Kalau lawaskan keluar berterabur , maksudnya badan kau kurangkan air n kurang fiber, tak cukup dua2. 
kalau lawas keluar macam pisang tua. dia seketul panjang tp lembut dan mudah keluar maksudnya cantik. badan kau cukup air cukup fiber. 
tapi kalau lawas kau keluar macam pisang muda. seketul panjang tp keras susah nk teran. mksudnya badan kau makan fiber cukup dah , air pulak tak cukup. 

6. ambil caffein. 
sebenarnya badan kita ni perlu jugak caffein. contoh nya kau boleh consume green tea, coffee. tp caffein ni tak sesuai untuk anak2 sebab dia membantutkan tumbesaran. untuk kita yang dah stop growing ni sesuailah kan. cerita dia. Caffein ni . bila kau minum. dia akan naik kan heart rate kau taw. tu yng kau tak mengantuk tuh, bila heart rate kau naik. maksudnya badan kau panas. jantung kau bekerja. kcalorie burn. tu yang sesuai ambil green tea , coffee or choclate before excercise sebb dia boleh boost energy kau untuk bersenam. 

7. ambil potassium. 
of course lah banana. Yang aku paham banana ni complete taw. makan dia sebiji. tak payah breakfast da pg. dah cukup dah. tp sorry lah time ni aku tk fokus lah salin nota, asyik tgk senyuman kevin zahri tu dia duk renyeh je. haha. tak delah aku bincng sikit dengan partner sebelah. so sorry la aku pun tak tau camana saintifikly banana helps kau reduce weight yg gemuk air ni, yang pasti sebelum kami excercise di sarankan untuk ambil choclate or banana as booster lah. 

so... ya. lose weight ni. dia long journey. Lagi susah lama usaha , Lagi lama dia maintain kalau kau kurus, tp senang turun,. senang lah naik kan. so my advice . enjoy je along the journey. Kadang2 tu aku lose track jugak tp korang doakan lah ya semoga istiqamah. since tips ni aku dah share kat blog nih. maksudnya. bila2 aku lupa. boleh la kita semua rujuk balik tips nih. back on track. jgan putus semangat. Aku lose pun takde lah bnyak sgt, dlm 9 kg je. tp aku yakin dengan ilmu nih, so apa salah nya kalau kita kongsi same2 kan =) #mohonkurus. bukan apa senang sikit nk beribadah kan kalau badan ringan . k lah kali ni entry muka serius je. hehe  senyum sikit. assalamualaikum. bai....



















No comments:

Post a Comment