my imam my everything

my imam my everything
lead me to jannah love

Sunday, March 26, 2017

Dr. Pakistan di Pusat Kesihatan Kementerian Pertahanan Brunei


Pagi tuh abg demam. Dalam last 2 week.abg suruh ikut teman dia pegi. tp kali ni tak pergi hospital biasa. pergi klinik tempat keje abg je. tak tahu pulak , Aku tggu dlm kereta je pun. ni pertama kali abg nk dptkan rawatan kat sana. Selalu abg ajk hospital je. Lagi pun free je kan. why not sini je. so Dr pakistan tuh sgt lah concern on sakit abang.. dari cerita demam biasa sampai lah blood group n meal plan.selepas beberapa hari dr call suruh datang nk review result darah.

Kali ni abg ajak aku masuk sekali lah. Alang2 doc nk cerita aku boleh take note. tersangat lah humble orang nye oi. dan religious . Nampak kalimah alhamdulilah. masyaallah ni sentiasa bermain dalam kata2 dia. dia sgt lah happy dpt jumpa aku isteri abang. Kata nya dia segan dengan abg yg berstatus ustaz yg lebih bnyak agama darpd dia. oh ye lupa nk mention. Dr Pakistan perempuan.

So boleh bayang tak wajah dia cantik putih2. macam yang aku selalu nampak kat penang pakai jubah hitam kat batu feringgi jalan pegang tgn laki dia . tp yang ni doc baju askar . pangkat pegawai . tak de purdah. Haa macam tuh lah lebih kurang.

hebat penerangan pasal darah abg. find out yang cholestrol, sugar level kidney abg sangat lah baik. everything is perfect on that part. n since abg tak merokok. doc puji darah bersih. jantung bersih. n dia boleh agak yang kami jaga makan eat healthy food lah org kampung kata. dia tanya jugak kami ada amik supplement ape2 ke. sebab jarang orang badan macm abg ni result cantik cenggini . Kami  just tunjuk inredient Sakan Jabeen . n dia kata bagus, sebb semua natural . teruskan je consume.





cume nya. haemoglobin dalam darah tuh je tak cukup. yang nk transport oxygenke otak tuh.  n one of reason kenapa abg mudah lupa. seb baik dia tk lupa aku. haha. abg ckp patut la dia selalu lupa. kena remind bnyk kali kalau nk minta abg belikan apa2. n dia guess antara penyebabnya mungkin cacing dlam perut yg makan darah2 tu . tu tak cukup . so dia prescribe abg satu ubat cacing yg paling komen pun kau amik once a year. 1 sudu je pun insyallah ok.dia kata benda ni common . semua org ada n patut sedar pasal syrup untuk cacing dlm perut nih. boleh jadi kita mkan kat kedai ayam tak masak ke. cacing dalam sayur2 mentah. haa cm tu lah.   d samping tu abg kena ambil apple once a day untuk tambah iron lah nk tambah blood cell kan. n dia galak kan makan buah tinniwatzaitun tu yang fresh. sebb buah2 yg kena sebut dalam al quran ni selalu power. bukan aku yg ckp dia yang ckp. heh =)

dah tu masa dia bukak Qn A tuh. Aku tnye la dia. Lutut aku ni. sebelah kanan ni. sejak aku aktif dua 3 bulan lepas masuk jum kurus tu makin sakit plak dia. dulu selalu bunyi tp tak sakit. nih. dah tak bunyi tapi sakit especially waktu solat. part tahiyat tuh. nasib baik lah lutut kiri ni tak sakit tp bunyi. then doc kata its normal n dia paham , Pasal lutut aku dri dulu dah tampung berat badan yg overweight nih. pastu 2 3 bulan ni aku zumba lah. jumping kack lah burpees la. mount climb lah. hing knees, excercise tuh semua bagus cuma tak sesuai je dengan condition lutut aku nih,

n then terus dia boleh guess yang period aku bulan2 tak teratur. hmm mmg betul lah cerita dia. selalu period aku mesti lambat gile. kadang2 tu 47 hari.52 hari cycle dia kdang tak mai lansung. siot je. . orng normal 30 -35 hari je kan. cuma last month period aku makin imrove bila berat da kurang. 33 hari je cycle.

so ni part yang bestnya. Dia pesan period aku tak teratur pasal hormone imbalance. dia pesan aku kena tido awal . bangun awal. jgn banyak tido especially waktu subuh dengan asar. sebab waktu ni lah hormone kita tgh wat keje dia. mm mmg imbalance lah cerita dia. dari zaman diploma sampai degree dekat 6 years boleh kata aku study mlm. lepas subuh tido. sebb aku rasa tenang study pg2 especially exam week. bila balik rumah pun terbiasa dengan pattern tido tuh. selalu sebelum td lepas isyak aku tido. kul 12 bngun study. kadang layan running man. la. return of superman la. how i metur mother la. mana la nk balance hormon aku nih kan. so aku take note la. dia kata kurang kan fast food. coz fast food ni selalu kacau kidney kita wat keja. dia kata buan tinniwatzaitun tu pun elok untuk aku. but since aku ada kencing manis. dia pesan rendam dulu, mkn yang rendam tuh. sebiji je sehari . di samping tuh dia suruh bnyak kan vege minum air . buang semua minuman manis . mcm biasa la.


untuk lutut pulak , dia tak cakap banyak . dia suruh aku buat warm  milk sehari secawan campur dengan 1 teaspoon tumeric powder. serbuk kunyit tuh. dia kata stop makan semua supplement lutut. amalkan 10 hari hujung bulan ni dia nk jumpa lg. n minum susu tu before 12 tgh hari. cuz dia percaya energy2 kt bumi ni yang allah cipta. n yng paling jarang orng buat, doktor ni siap prescribe 4 zkir untuk aku amalkan everyday, Dia percaya ni semua pertolongan allah. serius la. kalau semua org datg rawat kat dia. bnyak pahala woi.
antara zikir dia

senang beli kecik2 sehari satu 


1) ya salam ya mu'min ya allah -100 kali/sehari
2) ya rahman ya rahim ya karim - 100
3) la ila hailla anta subha na kaiini kuntum muinaz zolimin -40
4) la hau la wa la kuawatailla billah -100

so dia percaya selawat ni boleh membantu pesakit2 dia. insyallah dan alhamdulilah perlahan2 aku amalkan lah petua dia tuh. cuma buah tin fresh tuh je abg tak jumpa lagi.

so setakat ni dah 5 hari aku amalkan susu kunyit tuh, makin lama aku solat dah kurang dah sakit lutut sebelah kiri ni. so aku rasa why not aku share petua ni kan. Apa salah nya kalau korang nk try petua ni. leh suggest kat parents korang , pak cik mak cik yg sakit lutut tu . so aku n abang looking foward nk jumpa dia lg jumaat ni 31 st march. Dia kata insyallah kalau period aku makin teratur lepas ni dia nk bantu smpai leh dapat baby. Allah seronok dengar . bersyukur sebab allah pertemukan kami dengan doctor Pakistan nih.

so ya. nanti kalau ada petua2 lain insyallah aku share lg. sorry tak de plak gmbar doc pakistan tuh dlm i fon ni. tak amik pun gambr dia. Semoga semua nya bermanfaat . Assalamualaikum. byeeee.

tu haa tulisan dia. siap tnya abg , lawa tak tulisan jawi dia ustaz? hehe=)






No comments:

Post a Comment